آمادگي جسماني
 
یاشاسین آذربایجان
به وبلاگ ترک گروپ خوش آمدید لطفاً نظر دهید.منتظر تمام انقادات و پیشنهادات شما هستیم.
یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:, :: 10:8 ::  نويسنده :


آمادگي جسماني يعني داشتن قلب، عروق خوني، ريه و عضلات سالمي که فرد بتواند به بهترين نحو، کارها و وظايف محوله اش را انجام داده و با شور و نشاط در فعاليتهاي ورزشي و تفريحات سالم شرکت کند. بايد توجه داشت اين تعريف شامل عامه مردم مي شود. اما زماني که صحبت از بخش ورزشي و ورزشکار در ميان باشد،عواملي چون تغذيه مناسب و کافي، نوع کار، ميزان استراحت، نداشتن اضطراب و فشارهاي عصبي بسيار با اهميت بوده و نمي توان نقش آنها را در برنامه يک ورزشکار ناديده انگاشت.

حال به بيان فاکتورهاي آمادگي جسماني که شامل 4 فاکتور بوده، مي پردازيم و هر چه اين فاکتورها در ورزشکاران بالاتر باشد، در بازدهي مهارت هاي ورزشي آنها تاثير بسزايي دارد. مهم ترين اين فاکتورها، استقامت قلبي و ريوي و يا به عبارت ديگر همان نام آشناي "توان هوازي" است. يعني جذب اکسيژن به مقدار کافي جهت فعاليت هاي طولاني، داشتن قلب قوي جهت رساندن خون کافي در هنگام فعاليت هاي سنگين و طولاني مدت مثل دوهاي بلند (ماراتن) قايقراني در مسافت هاي زياد.

اما دومين فاکتور، انعطاف پذيري است، اين فاکتور اجازه مي دهد تا عضلات در وسيع ترين دامنه حرکتيشان حول مفصل به حرکت درآيند، اين فاکتور تقريباً در تمامي ورزش ها مورد نياز بوده و قابليت تحرک پذيري را بالا مي برد. مانند حرکات ورزش ژيمناسيک و باله.

فاکتورهاي سوم و چهارم به ترتيب عبارتند از قدرت عضلاني که به معناي به کار بستن نيرو و انرژي حاصله از عضلات در حين اجراي فعاليت ها است (حدود 45/0 از وزن بدن هر فرد را عضلات تشکيل مي دهند). در ورزش هاي قدرتي مانند وزنه برداري و پاورليفت بيشتر مورد استفاده بوده و تقويت مي شود. استقامت عضلاني که به معني به کارگيري يک عضله يا گروهي از عضلات براي انجام يک سري انقباضات مداوم در مدتي نسبتاً طولاني با کمترين احساس خستگي است و عمل کششي بارفيکس بهترين مثال براي اين مورد است.

 

روانشناسی ورزشی

 

روانشناسی علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسی ورزشی مطالعه رفتار ورزشی و کاربرد يافته های روانشناسی برای بهبود عملکرد و ارتقاء تندرستی است. از حوزه های مهم مورد مطالعه روانشناسی ورزشی که به ويژه در آمادگی قهرمانان کاربرد دارد، آمادگی روانی برای عملکرد است که ورزشکار را برای مسابقه آماده می سازد.

 

 

 

 

مرکز روانشناسی ورزشی

 


اين مرکز برنامه هايي را برای کمک به ارتقاء عملکرد ورزشکاران تيم های ملی طراحی نموده است که در سال جاری به اجرا خواهد گذاشت. اين برنامه ها شامل برگزاری دوره های آشنايي با روانشناسی ورزشی برای مديران، مربيان و ورزشکاران تيم های مختلف، برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی با ورزشکاران تيم های ملی و ارائه تمرينات و توصيه های روانشناختی برای بهبود آمادگی روانی و ارتقاء عملکرد ورزشی است.

 

 

 

 

آمادگی روانی چيست؟

 

همه ما با مراجعه به حافظه خود می توانيم. لحظاتی را در مسابقات ورزشی به خاطر آوريم که تيم يا ورزشکاری با وجود آمادگی کامل جسمانی و فنی، به دليل شرايط نامناسب روانی از ارائه بهترين عملکرد خود ناتوان مانده است.

 

ضعف آمادگی روانی در ورزشکاری که آمادگی جسمانی مطلوب دارد، به مثابه اتومبيل آماده و پرسرعتی است که راننده ای ناشی و نا آماده درآن نشسته باشد.

 

هر قدر هم که جسم آماده و ورزيده باشد، اگر ذهنی که آن را هدايت می کند فاقد ورزيدگی و آمادگی باشد جسم به درستی هدايت نخواهد شد.

 

احتمالاً در 30 سال پيش، واژه آمادگی جسمانی برای مربيان و ورزشکاران قدری نامفهوم بوده است، اما امروزه در پاسخ به مفهوم آمادگی جسمانی، بی درنگ عوامل متشکله آمادگی جسمانی مانند: قدرت، استقامت و ... به ذهن خطور می کند. همانطور که آمادگی جسمانی مستلزم صرف زمان کافی برای تمرين و تقويت عوامل آن است، آمادگی روانی نيز از عواملی همچون مهارت در توجه، مهارت در کنترل اضطراب و استرس، حفظ انگيزش، حفظ و افزايش اعتماد به نفس و ... تشکيل می شود. رسيدن به آمادگی روانی نيز به مرور و با صرف زمان و امکان پذير می شود و مستلزم اينست که مديران و مربيان آگاه چنين فرصتی را برای ورزشکاران فراهم آورند.

ضرورت آمادگی روانی

 

بسکتباليستی که در تمرين همه پرتاب های پنالتی را تبديل به گل می کند، چه می شود که در مسابقه از به ثمر رساندن يک پنالتی ناتوان می ماند؟ آيا وضعيت او با تمرين جسمانی و مهارتی بيشتر، بهتر خواهد شد؟ بعيد به نظر می رسد، زيرا او مهارت لازم را دارد و اين را در تمرين نشان می دهد، ممکن است مشکل او ناتوانی در حفظ توجه و کنترل اضطراب ناشی از هيجان مسابقه باشد. اين مسئله با هدايت وی به سمت تمرينات توجه و تمرکز و يا مهارت کنترل اضطراب قابل حل است وگرنه انجام تمرينات جسمانی بيشتر، مشکل او را حل نخواهد کرد.

 

امروزه، قهرمانان سطوح عالی و المپيک بخشی از زمان تمرينات خود را صرف تمرينات آمادگی روانی می کنند. در بسياری از رشته های ورزشی، تا 10 نفر اول مسابقات جهانی، به لحاظ فنی و جسمانی در يک سطح اند و آنچه نفرات برتر را متمايز می سازد، آمادگی روانی آنهاست (تفاوتی که ايجاد تفاوت می کند). در دنيای امروز رقابت ديگر فقط بر سر تکنيک برتر نيست، ورزشکاری پيروز است که از آمادگی روانی بالاتری برخوردار باشد.

 

 

 

 

کدام ورزشکاران به تمرين مهارتهای روانی نياز دارند؟

 

بعضی به غلط تصور می کنند تمرينات روانی برای ورزشکارانی است که به مشکلات روانی دچارند. برخلاف اين تصور غلط دستيابی به مهارت های روانی برای همه ورزشکاران ضروری است زيرا ورزشکاران به دليل ضرورتهای مسابقه به آمادگی روانی بيشتر از افراد عادی نياز دارند. درست به همان صورت که تمرين آمادگی جسمانی ورزشکاران به علت ضعف جسمانی نيست بلکه به خاطر ضرورت آمادگی جسمانی فوق عادی است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ ترک گروپ خوش امديد از اينكه از وب ما ديدن ميكنيد ازشما سپاسگذاريم واميدواريم لحظات خوشي را در اين وبلاگ سپري كرده باشيد و خوشتون اومده باشه دوستان عزيز نظر يادتون نره حتما درمورد عكس ها ومطالب نظر بديد به نظرات قشنگتون پاسخ داده ميشه باتشكر.
آخرین مطالب